Monday, April 16, 2012

KEDAH TUNTUT P.PINANG

KEDAH TUNTUT PULAU PINANG

ADAKAH KEDAH BERHAK TUNTUT SEMULA PULAU PINANG SETELAH PULAU PINANG MENJADI SEBUAH NEGERI YANG BERDAULAT DALAM PERSEKUTUAN TANAH MELAYU ATAU MALAYA PADA 31 OGOS 1957

IA KEKAL SEBAGAI SEBUAH NEGERI DALAM PERSEKUTUAN MALAYSIA MULAI 16 SEPTEMBER 1963 HINGGA KINI.

IA MEMPUNYAI GABENOR, KEMUDIANNYA YANG DIPERTUA NEGERI, PUNYA KETUA MENTERI DAN BERDIRI SEBAGAI SEBUAH NEGERI SAMA DENGAN NEGERI-NEGERI LAIN DALAM PERSEKUTUAN MALAYSIA.

PERKARA-PERKARA INI TIDAK MUDAH UNTUK DIKETEPIKAN BEGITU SAHAJA KERANA IA MELIBATKAN PERLEMBAGAAN DAN SEMPADAN NEGERI YANG DIAKUI SEJAK HARI PERTAMA MALAYA MERDEKA ?

Di Disini mari kita dengar apa kata Datuk Wan Shamsudin Pengerusi Persatuan Sejarah Kedah yang membuat sidang akhbar mendesak supaya Kedah menuntut semula P.Pinang, wilayahnya yang asal sebelum kedatangan Inggeris. Menurut beliau P.Pinang wajar dan wajib dipulangkan semula ke pangkuan pemiliknya yang asal setelah merdeka.

Sama sebagaimana Hong Kong dipulangkan kepada China. Mengikut logiknya semua perjanjian yang ditanda tangani di antara para Sultan Melayu dengan pihak Inggeeris dengan sendirinya terbatal apabila merdeka pada 31 Ogos 1957. Ikuti keterangan lanjut Datuk Dr Wan Shamsudin :


Kembalikan P. Pinang kepada Kedah!

GAPS! Kembalikan P. Pinang kepada Kedah!


Tokoh Sejarahwan Kedah merangkap Pengerusi Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Kedah Datuk Wan Shamsudin Mohd Yusof mahu P. Pinang dikembalikan kepada Kedah yang merupakan pemilik asal sebelum perjanjian dengan British pada tahun 1786.

Menurut Datuk Wan Shamsudin, usaha itu lebih penting berbanding dengan menuntut bayaran royalti RM10,000 setahun dinaikkan.

"Setelah merdeka pada 1957, Pulau Pinang yang dijajah sepatutnya dikembalikan kepada Kedah sepertimana Dinding dan Pangkor dikembalikan kepada Perak.

"Sultan Kedah ada hak terhadap Pulau Pinang dan bayaran royalti yang dibuat setiap tahun hingga kini menunjukkan bahawa Pulau Pinang masih kepunyaan negeri ini," katanya.


Baca sepenuhnya di Mummy Rokiah sini.



Pulau Pinang bukan dibuka oleh Sir Francis Light.
... Dato' Jenaton sebagai seorang pembesar di situ pada masa lalu serta disemadikan di tanah yang dianugerahkan kepadanya oleh Sultan Kedah dahulu.

"Kini, sejarah pembukaan Pulau Pinang perlu diubah dengan menyebut pembuka asal pulau iaitu Dato' Jenaton sebelum kedatangan Light. Ini penting kerana kebelakangan ini beberapa pihak yang tidak memahami dan malas mengkaji sejarah mengatakan orang Melayu juga adalah pendatang di negara ini. Ini yang perlu diperbetul," katanya.

Ketibaan Francis Light sendiri yang mendarat di Tanjung Penaga (sekarang Kota Cornwallis) pada 11 Ogos 1786 telah disambut oleh pengikut Datuk Jannaton. Buktinya, sebelum Francis Light sampai, telah terdapat petempatan Melayu dan kubur lama di sekitar Batu Uban

No comments:

Post a Comment